AFGHANISTAN: 10 TAHUN DAHULU DAN KINI [12 GAMBAR]

[Sumber]
Sehingga sekarang Afghanistan masih dalam keadaan yang belum stabil. Pembunuhan dan kekejaman masih lagi berlaku, walaupun tampuk pemerintahan telah diserahkan kembali oleh pihak Amerika kepada pemerintahan mereka sendiri setelah diceroboh oleh pihak tentera Amerika lebih kurang 10 tahun lepas atas nama kempen Peperangan Menentang Pengganas (War on Terrorist) selepas rebahnya World Trade Center pada 11 September 2001.
10 tahun dahulu tentera Pakatan Utara (Northern Alliance atau United Islamic Front) bangkit berpakat menentang pemerintahan Taliban bersama-sama tentera-tentera US Armed Force, US Special Force, British Armed Force dan British Special Force.

Klik "Read More" untuk melihat set-set gambar Afghanistan 10 tahun dahulu dan kini, yang dikatakan mungkin lebih selamat dari dahulu.

[Sumber: Daily Mail UK]
Pasukan Pakatan Utara (atas) 10 tahun dahulu di hadapan bangunan perbandaran dan pasukan keselamatan sekarang (bawah) di lokasi yang sama
10 tahun dahulu (atas) tempat ini merupakan tempat simpanan bahan letupan pihak Taliban dan gambar bawah adalah gambar sekarang
Fatemah, 18, (atas) di masukkan ke hospital 10 tahun lalu kerana cubaan bunuh diri dan  Gohdsi, 20 (bawah)  di masukkan di hospital sama sekarang dengan cubaan bunuh diri.
Tempat yang sama, tetapi masa yang berlainan, 10 tahun lalu dan kini.
Pasukan Pakatan Utara 10 tahun dahulu dan pasukan keselamatan sekarang, di tempat yang sama
Beribadat dengan lebih tenang (bawah) berbanding 10 tahun dahulu (bawah)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...